Лична история

Ивайло Кунев – Основател на фирма „Retail in detail“

Ivailo-Kunev-2

Здравейте, колеги!

Казвам се Ивайло Кунев, днес съм бизнес консултант. Извървях дълъг път в сферата на продажбите и искам да споделя с вас моята история, изпълнена с трудности, предизвикателства и удовлетворение от постигнатите резултати.

Започнах кариерата си като много от вас. Стартирах като обикновен търговец в магазин. Полагах усилия и бях амбициозен, стараех се винаги да търся успешните модели в нещата, които правех и не спирах да се развивам. Скоро започнах да се изкачвам в кариерната стълбица – заместник управител, управител, след известно време отговарях като мениджър за един регион. Мислех си, че колкото по-напред вървя по кариерния си път, нещата ще стават по-лесни. Но, уви, задълженията, резултатите, които се очакваха от мен, ставаха в пъти по-трудни. Най-вече, защото трябваше да взимам все по-важни решения, които влияеха не само върху мен, но и върху много други хора.

Ежедневните ми ангажименти се усложняваха все повече – отговарях за всичките магазини на вече порасналата верига. Имахме магазини в повечето големи градове в България и това направи мениджмънта много по-труден. Тогава изискванията към работата ми станаха по-сложни – вече не можех физически да бъда във всеки един обект. Осъзнах, че трябва да взимам решения изцяло върху субективни фактори. Хората по търговските обекти, казваха: “няма хора или клиентите само разглеждат”, бях силно зависим от малцина “качествени” служители, които когато бяха на работа оборотите бяха високи, но ако напуснеха… Постоянно си задавах въпроса дали локацията беше добра, отделно знаех, че резултатите на обектите могат да бъдат много по-добри. Исках да разбера как се справят “големите” в нашия бизнес. Предизвикателството към мен беше сериозно. На субективна основа трябваше да решавам как да подобря резултатите на магазините, защото всички бяхме зависими от тях. Нуждаехме се от по-високи обороти, да постигаме печалби, за да плащаме нашите заплати.

Това провокира да стигна до преломен момент в кариерата си и начинът, по който възприемах задълженията и ролята си на мениджър на търговска верига.

Тогава разбрах, че човек не може да взима решения без обективни измерители и започнах да ги търся. Проучвайки най-добрите в света видях, че те са изградили модел, който ако следваш и прилагаш изведнъж тежките решения стават лесни. Най-вече открих как да се справя с оправданията на персонала, започнах лесно да оценявам качеството на локацията, ефекта от рекламата и да намаля зависимостта си от “ключовите” служители. Скоро резултатите не закъсняха – веригата нарасна от 12 магазина до 45, но най-важното беше, че всеки един от магазините беше ефективен, ако нещо не вървеше знаех какво да предприема, тъй като разполагах със система и знаех къде е проблемът, ограничих зависимостта си от персонала, оборотите и печалбите нараснаха в пъти.

Открих, че “ритейлът” подобно на много други неща в живота е система. В нея има няколко измерителя, които дават възможност на мениджърите да взимат абсолютно адекватни решения, чрез които да променят бизнеса към по-добро.

В момента това е моето кредо. Това са нещата, които искам да споделя с вас, за да разполагате с работещо решение за по-успешен бизнес.

Пишете ми: i.kunev@rid.bg

Ивайло Кунев

 

Измервате ли обективно представянето на вашите магазини?